گروه خودرو سازی سایپا با ارتقای کیفیت و عرضه محصولات بومی جدید و همچنین توجه ویژه به صادرات ، سال ۱۴۰۲ را سال طلایی در صنعت خودروی کشور تبدیل خواهد کرد.
به گزارش گروه خودرو کافه اقتصاد ؛ گروه خودرو سازی سایپا طی یکسال گذشته برای عبور از مشکلات و ساماندهی بازار خودرو و همچنین ارتقای کیفیت محصولات خود و تامین زیر ساخت های لازم ، کارهای خوبی انجام داده است.
بر اساس اعلام مدیران گروه خودرو سازی سایپا امسال تمرکز سایپا مبتنی بر شعار سال، یعنی مهار تورم و رشد تولید قرار گرفته است  و در این راستا محمد علی تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم روز جهانی کار وکارگر ، از برنامه ریزی برای تولید روزانه دوهزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی وسایل نقلیه موتوری ، تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۲ با رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و در این سال ۸۵ میلیون و ۱۶ هزار دستگاه خودرو در جهان تولید شده است.
این در حالی است که خودرو سازان ایرانی با وجود شرایط سخت تحریم و افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز توانستند با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل ، یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه خودرو تولید کنند که در این میان گروه خودرو سازی سایپا به تنهایی ۶۰ درصد از خودروهای بومی را در سال ۱۴۰۱ تولید و به بازار عرضه کرد و این رشد تولید سبب ارتقای جایگاه ایران در رده بندی تولیدکنندگان بزرگ خودرو جهان شد.
محصولات جدید بومی گروه خودرو سازی سایپا که در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد به شرح زیر است: 
خودرو سهند سایپا 
این خودرو که محصول پارس خودرو از شرکت های زیر مجموعه سایپا می باشد قرار است به عنوان خودرویی با ظاهر داخلی و خارجی متفاوت و جدید به بازار عرضه گردد.
 سایپا سهند با وزن حدود ۱۲۲۰ کیلوگرم و ظرفیت باک ۴۱ لیتری ، در هر صد کیلومتر ۷ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.
امکانات سهند عبارتند از : سنسور باد تایرها ، تهویه اتوماتیک ، ایربگ های دوتایی ، مالتی مدیا با مانیتور ۷ اینچی ، صندلی برقی راننده با گرمکن ، دوربین عقب ، سانروف ، آنتن کوسه ای ، سنسور عقب ، سنسور باران و رادار نقطه کور (BSD)
خودرو کادیلا سایپا
 کادیلا محصول جدید گروه خودرو سازی سایپا است که علاوه بر عرضه در بازار داخلی به کشورهای روسیه و بلاروس هم صادر خواهد شد.
کادیلا ( ال نود ایرانی) مجهز به پیشرانه جدید ME16 سایپا بوده و سیستم تعلیق کادیلا، در قسمت جلو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق تورشن بیم (تیر H همراه با فنر لول) است.
این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانه ضد قفل (ABS و EBD) و کمکی ترمز (BAS) می‌باشند.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۲ کیسه هوا (راننده و شاگرد) ، سنسور پارک عقب ، دوربین دید عقب ، چراغ روشنایی روز (DRL) ، روشنایی خودکار چراغ ها ، استاندارد حفاظت از عابر پیاده ، هشدار نبستن کمربندهای ایمنی، نمایشگر فشار بادتایرها ، سامانه راهنمای تعویض دنده ، طراحی جدید پنل وسط داشبرد ، چراغ های اتوماتیک و ال ای دی جلو وعقب همراه با عدسی ، صفحه کیلومتر جدید دیجیتالی ، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی به همراه بخار زدای خودکار ، مالتی مدیای ۷ اینچی اندروید همراه با نویگیشن، ۴ اسپیکر و درگاه USB ، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی ، فرمان کمک برقی، شیشه بالابر برقی درهای عقب و جلو ، کروز کنترل، کامپیوتر سفری
خودرو پاژ سایپا
سال های متمادی بازار خودروی ایران منتظر تولید خودرو اقتصادی بود و تولید انبوه پاژ می تواند به عنوان اتومبیل اقتصادی داخل شهری مناسب مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد.
استاندارد آلایندگی پشیرانه پاژ یورو ۶ است و این خودرو با وزن کم تر از یک تن ، در هر صد کیلومتر حدود ۵ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.
از جمله آپشن های خودرو پاژ عبارتند از: کیسه هوای راننده و سرنشین ، ترمز ABS ، سیستم کنترل پایداری ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی و پشت آمپر دیجیتالی
خودرو آریا سایپا
به اذعان اکثر فعالان بازار خودرو آریا اولین کراس اوور تولید بومی کشور محسوب می شود و طراحان گروه خودرو سازی سایپا موفق شده اند خودروی آریا را با طرحی زیبا و اندازه مناسب ( ارتفاع بالاتر از سطح زمین و شباهت به خودروهای شاسی بلند ) تولید کنند ، یکی از ویژگی های آریا افرایش کیفیت این خودرو است .
پیشرانه آریا دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی و فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها است و نوع MPi آن، ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته قدرت موتور را به چرخ های جلو می فرستد .
مشخصات فنی آریا به شرح زیر است : سیستم تنفس طبیعی ، قدرت اسب بخار ۱۴۴ ، گشتاور(نیوتون.متر) ۱۸۸ ، استاندارد آلایندگی یورو ۶ ، سیستم تعلیق جلو مکفرسون ، سیستم  تعلیق عقب میل پیچشی ، سایز و متریال ریم ۱۵ اینچ آلیاژ آلومینیوم ، سایز تایر ۶۵/۱۵۸
،سیستم کمکی فرمان الکترونیکی
خودرو شاهین CVT سایپا
تمام امکاناتی که در شاهین G بکار رفته ، برای شاهین CVT نیز استفاده شده است و علاه بر آنها ، چندین آپشن جدید نیز به شاهین CVT افزوده شده که عبارتند از:
آنتن کوسه ای ، تزیینات کرومی بدنه و کابین ، کفپوش سه بعدی ، مانیتور ده اینچی جدید ، سیستم کنترل کشش یا TCS ، سیستم کنترل پایداری یا ESC ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
همچنین نسخه جدید شاهین که امسال به بازار می آید به گیربکس CVT مجهز شده و قابلیت تعویض ۷ دنده بصورت تیپ ترونیک را هم دارد.
خودرو سیلک
این خودرو که بنام تپه مشهور در کاشان نامگذاری شده است ؛ در کارخانه سایپا _سیتروئن به تولید می رسد
موتور خودرو سیلک از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور ۱۶۰۰سی‌سی و ۱۶سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ است. قدرت آن بیش از ۱۱۵ اسب‌بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ‌روغن با دِبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت‌به مدل‌های مشابه خود می‌شود.
طبق اطلاعات مندرج در بنر معرفی سایپا (سیَلک) ، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این کراس‌اوور بدین شرح است: فرمان برقی، صندلی چرم و پارچه، دکمه‌های کنترلی فرمان، شیشه بالابرقی آنتی‌ترپ، صفحه‌کیلومتر دیجیتال، سیستم استاپ استارت موتور، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، مانیتور ۹ اینچی لمسی، کنترل دمای اتوماتیک کابین، بلوتوث و قابلیت اتصال به موبایل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم توزیع نیروی ترمز، ۲ تا ۶ ایربگ، سنسور عقب، دوربین عقب
  • نویسنده : حامدمحمدی لورون