وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در این دولت تا به امروز ۲ هزار طرح بهداشتی در مناطق محروم و صعب‌العبور کشور تکمیل و بهره‌برداری شده است گفت: تا پایان دولت سیزدهم ۴۴۰۰ طرح را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

بهرام عین‌اللهی چهارشنبه در دومین نشست نمایشگاه روایت پیشرفت در سالن اجتماعات باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم با ارائه گزارشی از دستاوردهای حاصل شده در کشور در دولت سیزدهم همچنین افزود: در چهارساله قبل از این دولت، یک هزار و ۶۰۰ طرح بهداشتی به بهره‌برداری رسیده بود.

وی بیان داشت: در حوزه بهداشت طی ۶ سال در مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تخصیص داده شده بود اما در این دولت ۴۶۰ هزار میلیارد ریال بودجه صرف شده است.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به جذب ۴۳۰۰ بهورز گفت: ۶۵۰۰ نیروی بهداشتی نیز برای ارتقای بهداشت به خدمت گرفته شده است.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که ۱۲ میلیون تَن در پنج دهک نخست جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند خاطرنشان کرد: با بیمه شدن ۱۰ یا ۱۲ میلیون نفری که بیمه نبودند، پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب، بیمه سلامت در کشور اجرایی شد.

عین‌اللهی تصریح کرد: با توجه به معضل ارز ترجیحی، قاچاق دارو و رانت‌ها و فسادهای موجود، طرح دارویار نیز ایجاد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، اختلاف موجود بین ارز ترجیحی و نیمایی در داروخانه‌ها به خود بیماران پرداخت می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع نسخه الکترونیک آن را از نتایج طرح دارویار خواند و گفت: در شروع کار دولت سیزدهم، نسخه الکترونیک فقط ۱۰ درصد بود، ولی الان به بالای ۹۰ درصد و حتی تا ۹۸ درصد ارتقا داده شده است.

وی ادامه داد: در ۶ ساله قبل از دولت سیزدهم، هیچ خودرویی به مراکز بهداشتی درمانی واگذار نشده بود، ولی ۵۰۰ خودروی شاسی بلند و ۵۴۰۰ موتور سیکلت کمک‌دار را در مراکز بهداشتی عمدتا مناطق محروم توزیع کرده‌ایم‌.

عین‌اللهی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در جهت بهبود تغذیه مادران باردار، کودکان و تزریق مکمل‌ها یادآور شد: نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال مکمل‌های مورد نیاز مادران باردار و کودکان در مناطق محروم و خانه‌های بهداشت توزیع شد.

وزیر بهداشت پرچم دولت سیزدهم را سلامت خانواده و نظام ارجاع عنوان کرد و گفت: در این طرح برای هر فرد با کد ملی پرونده سلامت درست می‌کنیم، و اگر کسی بیمار شد ابتدا به پزشک طرف قرارداد که پزشک خانواده است، و سپس به پزشک متخصص مراجعه می‌کند اگر بستری شد تا ۹۵ درصد هزینه را پرداخت خواهیم کرد.

وی از اجرای آزمایشی طرح فوق در ۹۳ شهرستان خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان دولت این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم.

عین‌اللهی همچنین اظهار کرد: پویش ملی سلامت به صورت موقت در حال انجام است، و در رابطه با بیماری‌های فشار خون و دیابت که بیشترین مرگ و میر را در کشور ایجاد می‌کند، غربال‌گری صورت می‌گیرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود تنظیم خانواده را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از سیاست‌هایی که به دست عوامل خارجی طرح‌ریزی و توسط عوامل داخلی اجرا شد، تنظیم خانواده است.

عین اللهی در ادامه تاکید کرد: در دفاع مقدس و تحریم‌ها صدمه نخوردیم بلکه قوی‌تر شدیم، ولی در تنظیم خانواده صدمه خوردیم.

وی افزود: در حالی‌که رشد جمعیت کشور بالای چهار درصد بود به ۱.۶ درصد کاهش یافته است، اگر نتوانیم در جهت افزایش جمعیت کار کنیم آینده خیلی خوبی را نخواهیم داشت، از این رو فرهنگ‌سازی در این زمینه یک تکلیف مهم است که باید انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور نابارور هستند، سعی کرده‌ایم این افراد را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، قرارگاهی را به نام جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راه‌اندازی کردیم، و فرمانده آن نیز وزیر بهداشت است.

وی اضافه کرد: ۲۰ جلسه این قرارگاه برگزار و تمام عوامل موثر در وزارت بهداشت را به کار گرفتیم‌.

وزیر بهداشت بیان داشت: متاسفانه وزارت بهداشت در تنظیم خانواده رتبه نخست را داشت، اما سال گذشته موفق شدیم رتبه اول را در جوانی جمعیت کسب کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: توسعه خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی، افزایش ودیعه مسکن دانشجویان، مرخصی‌های دوران زایمان، کسر تعهدهای قانونی به ازای هر فرزند ۶ ماه، تشویق کارکنان ازدواج کرده و صاحب فرزند شده و ساخت مهدکودک از جمله برنامه‌های تشویقی در راستای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت است.

وی ارائه آموزش‌های رایگان ازدواج و انجام رایگان زایمان طبیعی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: برای اطلاع رسانی و کشف سقط جنین‌هایی که به صورت مخفیانه انجام می‌شود هم سامانه ۱۹۹ ایجاد شده است.

وی یادآور شد: موارد سقط جنین بعد از کشف و شناسایی توسط کارشناسان، به قوه قضاییه معرفی می‌شود، طبق قانون در افرادی که بچه‌دار هستند، جنین باید منجر به تولد شود.

عین‌اللهی در ادامه ایجاد شبکه درمان ناباروری، سبد غذایی مادران باردار، فعالیت‌های فرهنگی و سلبی جهت جلوگیری از سقط عمدی جنین را نیز از دیگر اقدامات مهم برشمرد و گفت: اگر تعداد تولدها در خانه‌های بهداشت افزایش یابد به بهورزان تشویقی داده خواهد شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در آغاز دولت سیزدهم روزانه تزریق ۷۰ هزار دُز واکسن کرونا انجام می‌شد افزود: تا آن زمان حدود ۱۶ میلیون دُز واکسن تزریق شده بود، رئیس جمهوری شخصا به مساله واکسن وارد، و موضوع را از طریق تماس با رئیس جمهور چین پیگیری کرد، نزدیک به ۱۶۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شد.

وزیر بهداشت همچنین تزریق یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن برای مقابله با کرونا در ابتدای دولت سیزدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: با کمک نیروهای مردمی در هر هفته هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دُز تزریق، که با توجه به جمعیت کشور یک رکورد محسوب شد، هیچ کشوری با این جمعیت قادر به تزریق این تعداد واکسن نیست.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا آذرماه ۱۴۰۰ که واکسیناسیون به حد قابل قبولی رسید، تقریبا ۱۲۳ هزار فوتی کرونایی داشتیم، ولی از این زمان که منحنی واکسیناسیون بالا رفت تا به امروز فوتی‌ها به ۲۲ هزار نفر کاهش پیدا کرده، عمده آن نیز برای اواخر ۱۴۰۰ بوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای موفق در واکسیناسیون کرونا بوده است.

وی افزود: تا آن زمان، کار تولید واکسن برکت انجام شده بود، پنج واحد دیگر نیز اضافه شد، اکنون ۶ مرکز تولید واکسن داریم، اگر هر ویروس و میکروبی وارد کشور شود، این واحدها توان تولید واکسن را دارند.

وی گفت: ما امروز در منطقه خاورمیانه تنها کشوری هستیم که زیرساخت، امکانات و دستگاه‌های مربوطه برای مقابله با بیماری را فراهم کرده‌ایم به طوری که سال گذشته در قاهره، ایران به عنوان یک کشور موفق در منطقه معرفی شد، در حالی‌که تا پیش از آن معاندان دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی بودند.

وی یادآور شد: سال گذشته، ایران جز مناطق کاملا سبز کرونایی قرار گرفت.

وزیر بهداشت با ابراز امیدواری از اینکه دیگر شاهد حوادثی مانند شیوع بیماری کرونا نباشیم گفت: در صورت شیوع بیماری برای مقابله با آن آمادگی داریم، دانشمندان کشور توانسته‌اند با روش‌های گوناگون واکسن‌های برکت، اسپایکوژن، رازی، پاستوکووک پلاس، نورا و فخرا را تولید کنند.

وی تصریح کرد: در سویه امیکرون به دلیل احتمال فوت کودکان، نگرانی‌هایی داشتیم، تخت‌های مراقبت خوب نبود ولی به سرعت به ۲ برابر و از ۵۵۶ تخت به ۱۰۵۰ تخت افزایش دادیم، خوشبختانه در بچه‌ها مرگ و میری نداشتیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: برای برقراری ایمنی کامل در برابر کرونا، واکسیناسیون تمام اتباع و مهاجران خارجی موجود در کشور نیز انجام شد.

نمایشگاه روایت پیشرفت با هدف انعکاس دستاوردهای دو ساله وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، صمت، کشور، بهداشت، نفت، ارتباطات، اقتصاد و همچنین راه و شهرسازی به همت مرکز ارتباطات دولت و روحانیت تا بیست‌وهفتم آبان‌ماه جاری در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم پذیرای روحانیان و فضلای حوزه علمیه است.

  • منبع خبر : ایرنا