مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از حجم کل مخزن سد‌های سطح استان خالی است.

به گزارش کافه اقتصاد ،صدیف بدری نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در نشستی به منظور بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های منابع آب این شهرستان‌ها گفت: خوشبختانه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در قالب برنامه راهبردی برای بخش آب استان برنامه ریزی مناسبی انجام داده است.

صدیف بدری با بیان اینکه نمایندگان استان آماده هرگونه همکاری با بخش آب برای تقویت برنامه‌ها در این حوزه هستند، افزود: در آینده‌ای نزدیک با حضور نمایندگان استان در مجلس و مدیران ارشد استان دیداری خواهیم داشت تا چالش‌های مختلف این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.

وی چالش عمده استان را تامین آب شرب برای مراکز جمعیتی بیان کرد و گفت: برای حمایت از برنامه‌های راهبردی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این بخش آماده همکاری هستیم تا مردم استان دغدغه‌ای برای سال‌های آتی نداشته باشند.

بدری تکمیل مطالعات ۴ سد ایوریق، نشته رود، ننه کران و نیارق را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: برای احداث مدول دوم تصفیه خانه آب اردبیل و تامین منابع مالی آن باید تصمیمات لازم گرفته شود تا در آینده در تامین آب شرب مرکز استان دچار مشکل نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با کار کارشناسی و تنظیم برنامه‌های راهبردی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت رویکرد جامعی برای رفع دغدغه‌های تامین آب شرب و کشاورزی در سطح استان اتخاذ کرده است.

علی حیدری اُناری با بیان اینکه در حال حاضر در اثر اضافه برداشت از آبخوان ممنوعه در سالیان گذشته با خطر فرونشست آب در دشت اردبیل مواجه هستیم، تصریح کرد: در قالب برنامه راهبردی برای حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از حجم کل مخزن سد‌های استان خالی است، خاطر نشان کرد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر و عدم مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف، آب موجود در مخازن سد‌ها مصرف شده است و از حجم ۴۰۶ میلیون مترمکعبی سد‌های در حال بهره برداری تنها ۲۰ درصد پر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب کمبود خواهیم داشت، افزود: برای تامین این مقدار آب اقدامات مختلفی تدوین شده است که نیازمند همکاری تمامی نمایندگان، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط استان و رایزنی و هماهنگی ملی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه بحث تامین آب شرب سطح استان در قالب برنامه‌های واحد جهاد آبرسانی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: برای تامین آب شرب مراکز جمعیتی پیشنهادات و برنامه‌های مختلفی مطرح شده است که در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر پیگیری و تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب در سطح استان گفت: پیگیری تکمیل پروژه پایاب خداآفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه مغان، تکمیل سد‌ها و شبکه‌های در حال احداث و آغاز عملیات اجرایی چند سد در سطح استان جزو برنامه‌های جدی ما در این بخش است.

حیدری اُناری تخصیص آب برای رونق و شکوفایی صنعت و همچنین احداث سد‌های معیشتی در سطح استان را یادآور شد و افزود: موافقت با تخصیص منابع آب برای بخش صنعت از طرف شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به سازمان صمت اعلام شده و تامین آب برای احداث ۱۱۰ سد معیشتی نیز به جهاد کشاورزی استان اعلام شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما