شرایط ثبت‌نام‌ در‌ آزمون‌ سراسری‌ نوبت دوم ‌ سال‌ 1403 از سوی سازمان سنجش اعلام شد

به ‌اطلاع‌ متقاضیان ثبت‌نام‌ و شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) براي‌ پذيرش در رشته‌هاي با آزمون در دوره‌هاي‌ روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نيمه‌حضوري، مجازي، پرديس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي، دانشگاه‌ پيام‌نور، مؤسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي و رشته‌هاي تحصيلي با آزمون دانشگاه آزاد اسلامي مي‌رساند، ثبت‌نام از روز سه‌شنبه به‌تاريخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۷منحصراً از طريق درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان آغاز و در روز یکشنبه به‌تاريخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۲پايان مي‌پذيرد؛ لذا داوطلبان واجد شرایط مي‌توانند در مهلت مقرر براي شركت در اين آزمون ثبت‌نام نمايند.
الف) تکالیف داوطلبان برای ثبت‌نام در آزمون سراسري سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم):‌
۱- دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون سراسري سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم):
داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرايط عمومي و اختصاصي، ضوابط مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران، مقررات وظيفه عمومي (برای برادران)، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غير ايراني و سایر موارد مورد نیاز، دفترچه راهنماي ثبت‌نام در این آزمون را مطالعه نموده و در صورتي كه شرايط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنماي موردِ نظر را دارند، به عنوان داوطلب در اين آزمون ثبت‌نام نمايند.
دفترچه راهنماي ثبت‌نام هم‌زمان با شروع ثبت‌نام از طريق درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان در دسترس قرار خواهد گرفت.
۲- آماده نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز براي ثبت‌نام:
پس از مطالعه دفترچه راهنما، بایستی مدارك يا اطلاعات لازمِ مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام، از جمله فايل عكس اسكن شده را بر اساس توضيحات مندرج در دفترچه آماده نمايید. در صورت تمايل به ويرايش اطلاعات ثبت‌نامي، لازم است با ورود به حساب کاربري خود نسبت به مشاهده و ويرايش اطلاعات ثبت‌نامي اقدام کنید.
تذکر ۱: همه متقاضياني که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصيلان شاخه‌هاي نظري، فني و حرفه‌اي و كار و دانش در تمام نظام‌هاي آموزش و پرورش، طلاب حوزه‌های علمیه، متقاضياني که نمره خود را قبل از خرداد سال ۱۳۸۴ اخذ کرده‌اند، فارغ‌التحصيلان مدارس بين‌الملل و دارندگان گواهينامه معادل دوره متوسطه و پيش‌دانشگاهي) بايد نسبت به ايجاد سابقه تحصيلي برای دروس عمومی و اختصاصی از طريق شرکت در امتحانات نهايي (نظام ۳-۳-۶) که توسط وزارت آموزش و پرورش در خرداد ماه هر سال برگزار مي‌شود، اقدام کنند.
تذکر ۲: داوطلبان لازم است در تکمیل اطلاعات حساب کاربري ثبت‌نام دقت کافی داشته باشند. بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام و ويرايش به هیچ‌وجه امکان تغییر اطلاعات اعم از مشخصات فردی، اقامتی یا آزمونی میسر نیست. مسئولیت ثبت اطلاعات در حساب کاربري کاملاً به عهده شخص داوطلب است.
۳- پرداخت هزينه ثبت‌نام:
هزينه ثبت‌نام در این آزمون مبلغ ۲/۰۸۰/۰۰۰ (دو میلیون و هشتاد هزار) ريال است که داوطلبان پس از تکمیل اطلاعات در سامانه می‌بایست نسبت به پرداخت آن بصورت الکترونیکی اقدام نمایند.
تبصره ۱- با توجه به اينكه مقرر شده در مراحل مختلف فرآيند اين آزمون، خدماتي از طريق ارسال پيام كوتاه ارائه شود، مبلغ ۱۰۰/۰۰۰ (یک‌صد هزار) ريال به عنوان هزينه استفاده از خدمات پيام كوتاه دريافت مي‌شود.
تبصره ۲- هر داوطلب مطابق ضوابط آزمون مي‌تواند در يكي از گروه‌هاي پنج گانه آزمايشي شامل گروه آزمايشي ۱ (علوم رياضي و فني)، گروه آزمايشي ۲ (علوم تجربي)، گروه آزمايشي ۳ (علوم انساني)، گروه آزمايشي ۴ (هنر) و گروه آزمايشي ۵ (زبان‌هاي خارجي) شرکت نمايد.
تبصره ۳- چنانچه تمايل به ثبت‌نام در ۲ گروه آزمايشي دارید، لازم است به ازاي هر گروه آزمايشي، مبلغ ۲/۰۸۰/۰۰۰ (دو میلیون و هشتاد هزار) ريال پرداخت نمایید.
تبصره ۴- اعلام علاقه‌مندي به رشته‌هاي دانشگاه‌هاي پیام نور و موسسات غیرانتفاعی در مرحله انتخاب‌رشته (دهۀ سوم مردادماه سال ۱۴۰۳) انجام خواهد شد.
تبصره ۵- متقاضیان پذیرش در رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی نیز می‌توانند با پرداخت مبلغ ۲/۰۸۰/۰۰۰(دو ميليون و هشتاد هزار) ريال در آزمون سراسری ۱۴۰۳ (نوبت دوم)، مانند سایر داوطلبان، ثبت‌نام نموده و بدون شرکت در جلسه آزمون‌های مذکور، در نيمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳، نسبت به انتخاب این‌گونه رشته‌ها اقدام کنند.
ب) سایر شرایط و ضوابط مهم:
۱- داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هستند لازم است جهت انتخاب‌رشته و گزینش در اين آزمون ثبت‌نام نمایند. این دسته از داوطلبان نیازی به شرکت در جلسه آزمون و پاسخ‌گویی به سؤالات آزمون را ندارند.
۲- منظور از ثبت‌نام در ۲ گروه آزمايشي بدين صورت است كه داوطلب مي‌تواند علاوه بر انتخاب يكي از گروه‌هاي آزمايشي (علوم رياضي و فني يا علوم تجربي يا علوم انساني) به عنوان گروه آزمايشي اصلي، صرفاً در یکی از گروه های آزمايشي هنر و یا زبان‌های خارجي نيز متقاضي شود؛ به عبارت ديگر، نمي‌توان به طور هم‌زمان، در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني ثبت‌نام نمود.
۳- به دلیل هم‌زمانی نوبت برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، داوطلبان منحصراً مجاز به ثبت‌نام در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی هستند.
۴- شرايط و ضوابط ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري، در دفترچه راهنماي شماره ۱ آزمون درج شده است و هرگونه‌ تغيير‌ احتمالی در شرايط و ضوابط ثبت‌نام اين آزمون، به صورت اطلاعيه رسمي از طريق‌ درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان و نشريه پيك‌‌سنجش‌ و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي گروهي ‌اعلام ‌خواهد شد.