ناتوانی در پیش‌بینی رویداد‌های سیاسی در منطقه و جهان باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی‏، در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین شد.

ادامه تنش‌ها و درگیری‌های نظامی در منطقه غرب آسیا و تشدید بحران ژئوپلیتیک دریای سرخ و تنگه راهبردی باب‌المندب یمن و در نتیجه ناتوانی در پیش‌بینی رویداد‌های سیاسی پیش رو، باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی‏، در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین ‏برنت دریای شمال، یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی که شامل نفت خام برداشت‌شده از چاه‌های نفت انگلیس و نروژ در دریای شمال است، برای تحویل در ماه آوریل با ۶۹ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۸۲ دلار و ۱۹ سنت رسید.
بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (west texas intermediate)، نفت خام سبکی که در غرب تگزاس استخراج می‌شود و از آن به عنوان شاخصی برای قیمت‌گذاری نفت در بازار‌های جهانی استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه مارس با ۸۱ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۶ دلار و ۸۴ سنت رسید.
به گفته تحلیلگران شرکت خدمات مشاوره‌ای و مدیریت سرمایه گذاری DNB، ادامه تنش‌ها و درگیری‌های نظامی در منطقه خاورمیانه و به بن بست رسیدن گفتگو‌ها و رایزنی‌هایی میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، و اسرائیل، علت اصلی قیمت نفت در بازار جهانی‏، است.
انتظارات و پیش‌بینی‌های به سمت کاهش بازنگری شده درباره نرخ سود‌های بانکی از جمله نرخ سود وام بازتامین مالی، نرخ سود سپرده گذاری، نرخ بهره اصلی یا مبنا، نرخ سود وامی که بانک مرکزی به بانک‌های تجاری می‌دهد، در سطح جهانی بر تقاضا برای نفت در سطح جهانی تاثیر می‌گذارد.
چنین محیطی با نرخ‌های بالا در کشور‌های مصرف‌کننده نفت خام، بر سطح تقاضا تأثیر می‌گذارد که ارتباط نزدیکی با رشد دارد.

  • منبع خبر : صدا و سیما