نمایندگان کنگره در حالی به رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام نامه اعتراضی نوشتند که این اقدام جدال آشکار برسر این توافق را در میان سیاستمداران آمریکایی نشان می‌دهد.

در واشنگتن، دولت بایدن با مخالفت سیاسی قابل توجهی از سوی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در کنگره برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مواجه است، زیرا این گروهها ادعای جدیدی مطرح می‌کنند و می‌گویند متقاعد نشده اند این توافقنامه در راستای منافع امنیت ملی آمریکا قرار دارد.

نگرانی آمریکایی پس از اعلام جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منطقی بودن پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای، بعنوان آخرین بحث‌ها در این خصوص در عرصه جهانی، به این خاطر است که درصورت احیای توافق، آمریکا صد‌ها تحریمی را که دولت ترامپ پس از خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ بار دیگر علیه ایران اعمال کرده بود، لغو خواهد کرد و ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب های تعیین شده در توافق هسته‌ای اولیه شامل محدود کردن غنی سازی، میزان ذخیره مواد و عملیاتی کردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته مورد نیاز برای غنی سازی قرار خواهد داد.

نمایندگان کنگره آمریکا شب گذشته در حالی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام نامه اعتراضی نوشتند که این اقدام جدال آشکار برسر این توافق را در میان سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات نشان می‌دهد.

پایگاه رسمی کنگره آمریکا اعلام کرد، مایکل مک کال رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جانب این کمیته و اعضای آن نامه‌ای درباره مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشت و در این نامه نگرانی کنگره را درباره فقدان تعامل دولت بایدن با کنگره درخصوص توافق هسته‌ای ایران ابراز داشت.

جدال در آمریکا؛ نامه کنگره به جو بایدن درباره مذاکرات

 

متن نامه به شرح ذیل است:
جناب رئیس جمهور بایدن.
با نگارش این نامه قصد دارم نگرانی شدید خود را ابراز دارم از اینکه در حالیکه دولت شما درحال جمع بندی بیش از ۱۶ ماه مذاکرات درباره توافق هسته‌ای جدید ایران است، کنگره به گونه‌ای مناسب از آخرین تحولات درباره پیشنهاد‌های مطرح شده مطلع نشده است. اخیرا یکی از مقامات کاخ سفید اظهارنظر‌های نگران کننده‌ای مطرح داشته که در نشریه پولیتیکو منتشر شده است. وی خاطر نشان شده است دولت قصد ندارد جلسه دیگری برای ارائه گزارش به اعضای کنگره برگزار کند مگر اینکه توافق حاصل شود. این رویه در تضاد آشکار با سخنان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه قرار دارد که دهم مارس در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان مطرح کرد و گفت “ما مصمم هستیم تا در مرحله ابتدای کار با همه مشورت کنیم و نه اینکه در مرحله پایانی این کار را انجام دهیم و این مساله بویژه درباره ایران مصداق دارد.
اعضای کنگره انواع و اقسام نگرانی‌ها را درباره پیامد‌های مذاکرات امنیتی برای امنیت ملی کشورمان مطرح کرده اند ازجمله مطالب مطرح شده درخصوص نقشه‌های تکان دهنده ایران علیه شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا. همانطور که می‌دانید براساس “قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران”، کنگره باید هرگونه توافقی را بررسی کند که حاصل می‌شود. بااین اوصاف، تصور این دولت کاملا غیرمعقول است که فکر کند می‌تواند بدون داشتن پیشینه‌ای از تعامل با کنگره و با جلسات اطلاع رسانی فشرده و در زمان رسیدن مذاکرات به مرحله پایانی بازی، نظر مثبتی از کنگره دریافت کند. فقدان تعامل‌های اخیر با کنگره وقتی شوکه کننده‌تر می‌شود که بدانیم روز ۱۷ اوت اعضای پارلمان ایران از روند مذاکرات مطلع شدند. تنها نتیجه منطقی که می‌توان گرفت این است که مذاکره کنندگان ایرانی از خروجی مذاکرات راضی هستند حال آنکه مذاکره کنندگان آمریکا هنوز در حال تصمیم گیری درباره این هستند که چگونه امتیاز‌های بیشتری بدهند و به بهترین شکل، این توافق را به مردم آمریکا بقبولانند.
از شما می‌خواهم چند جلسه برای اطلاع رسانی به کنگره در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار کنید و این جلسات ادای توضیحات تا مرحله نهایی ادامه یابد همانطورکه در قانون فوق الذکر الزام شده است.

مایکل مک کال در پایان این نامه از واژه فعالیت های به زعم خود شرارت آمیز ایران اشاره کرد و نوشت: در جایگاه نمایندگان منتخب مردم آمریکا برای کنگره ضروری است تصویر روشنی داشته باشد از اینکه توافق با ایران چگونه به طیف کامل فعالیت‌های ایران می‌پردازد یا نمی‌پردازد. فارغ از اینکه در نهایت شما چه موضعی درباره پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا اتخاذ کنید، مساله فوق همچنان مصداق دارد.
سپاسگزارم

  • منبع خبر : صدا وسیما