رئيس جمهوري ترکيه در بخشي از سخنان خود در سخنراني سازمان ملل متحد گفت در پرونده هسته اي ايران به ديپلماسي و گفتگو نياز است .

رئيس جمهوري ترکيه در بخشي از سخنان خود در سخنراني سازمان ملل متحد گفت در پرونده هسته اي ايران به ديپلماسي و گفتگو نياز است .

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خودش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاش می‌کنیم و نقش رهبری در این زمینه ایفا می‌کنیم. یک پنجم مردم جهان، همچنان با گرسنگی و فقر دسته پنجه نرم می‌کنند.
اردوغان افزود: جنگ اوکراین، پیروزی نخواهد داشت. تلاش‌های گسترده دیپلماتیک انجام دادیم و توانستیم به توافقنامه استانبول برای صادرات غلات برسیم. درگیری‌ها گسترش می‌یابد و همه تلاش خودمان را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین به کار می‌گیریم. باید به دنبال راه حل‌های منصفانه دیپلماتیک که قابلیت اجرایی داشته باشد، باشیم. سازمان ملل باید بتواند راه حل‌هایی برای ایجاد جهان عادلانه تر، ارائه کند. شورای امنیت باید عملکرد بهتری در تلاش برای تحقق صلح، عدالت و رفاه در جهان داشته باشد. همه تلاش خودمان را برای برقراری صلح و حل و فصل مناقشه‌ها به کار گرفتیم.
وی خاطر نشان کرد: در مناقشه سوریه، راه حل مسالمت آمیز مناسب است. شورای امنیت باید به مسئولیت‌های خودش برای حمایت از سازوکار رساندن کمک‌های انسانی به شمال غرب سوریه عمل کند. در مبارزه با تروریسم تعلل نخواهیم کرد و تلاش می‌کنیم سوری‌ها بتوانند به کشورشان بازگردند. یونان با توسل به زور و به صورت غیرقانونی، پناهجویان را از مرز‌های خودش دور می‌کند. باید ثبات در لیبی برقرار شود و از تلاش‌های سازمان ملل در این چارچوب حمایت می‌کنیم. انتخابات عادلانه و معتبر در لیبی ضروری است. مناقشه اسرائیلی-فلسطینی باید در چارچوب راهکار تشکیل دو کشور، حل و فصل شود. باید شهرک سازی‌های غیرقانونی متوقف شود. کمک به آوارگان فلسطینی و آنروا مسئولیت جامعه جهانی است. به دیپلماسی و گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم. امکان دستیابی به صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد. امیدواریم صلح و آرامش در کشمیر برقرار شود. از حقوق خودمان در دریای اژه و شرق دریای مدیترانه تا آخر دفاع خواهیم کرد. از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا بر روی تخلفات یونان، چشم خودش را نبندد. از افزایش میزان نژادپرستی و نفرت پراکنی علیه اسلام، احساس نگرانی می‌کنیم.