سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به مذاکره به عنوان یک التزام جدی، پایبند هستیم و تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز صبح خود با بیان اینکه سیاست آقای رئیسی مبنی بر عدم گره زدن مذاکرات لغوتحریم‌ها به معیشت مردم است، گفت: ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی پایبند است و این مسیر را برای دستیابی به توافقی قوی ادامه می دهد.

ناصر کنعانی با یادآوری این نکته که ایران میز مذاکرات را ترک نکرده گفت: برخی کشورها انتظارات یکجانبه ای را عنوان می کنند تا ایران سریعا به تصمیم برسد اما ایران در مذاکرات نه احساسی عمل نخواهد کرد و تیم مذاکره کننده منافع ایران را قربانی روند شتابزدگی نخواهد کرد.

 

جمهوری اسلامی ایران منافع ملی را قربانی شتابزدگی نمی‌کند

ناصر کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت، سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود، روند گفتگو‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. ما انعطاف زیادی داشتیم. ایران ابتکارات سازنده مختلفی ارائه کرده است. اگر آمریکا به اندازه ایران سازنده و با حسن‌نیت عمل کند و به ابتکارات ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی آمریکاست.

کنعانی گفت: در همین چارچوب؛ جمهوری اسلامی ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است و بر همین اساس؛ روند مذاکرات در این چند ماه ادامه یافت و گام دیگری از گفتگو‌های هسته‌ای نیز پس از دوره‌ای وقفه؛ در قطر انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: فارغ از مواضع رسانه‌ای مقامات امریکایی در خصوص روند مذاکرات و فشار‌های روانی که وارد می‌آورند و انتظاراتی که از دولت ما مطالبه می‌کنند مبنی بر اینکه ایران باید سریعاً به نتیجه برسد یا بیان اینکه زمان محدود است؛ جمهوری اسلامی ایران در این زمینه احساسی و شتابزده عمل نمی‌کند.

وی افزود: پیشنهاد‌های مختلفی رد و بدل شده است و مقامات برخی کشور‌ها به ویژه وزرای خارجه کشور‌های منطقه با نگاه دوستانه به موضوع وارد شده و دیدگاه و پیشنهاد‌هایی را مطرح کردند تا دیدگاه‌ها دیگر نزدیک شود و ابتکارات نیز در این خصوص مطرح شده است.

کنعان گفت: در منطقه خودمان نیز وزرای خارجه برخی کشور‌ها مانند قطر، عمان و عراق تلاش‌هایی کردند و می‌کنند و کشور‌های دیگر نیز در حوزه اروپا به این موضوع ورود کردند که می‌توان به ایتالیا و فرانسه اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تلاش‌ها در این زمینه برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها مبتنی بر حسن نیت است که هر یک به سهم خود تلاش‌هایی کردند و ما نیز برای رسیدن به توافق؛ جدی هستیم.

وی تاکید کرد: توافق باید خوب، پایدار و متضمن منافع ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران باشد و برای رسیدن به این هدف انعطاف زیادی داشته و ابتکارات سازنده و مختلفی را ارائه کردیم.

کنعانی افزود: اگر طرف امریکایی نیز به عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات؛ به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و ابتکارات مثبتی مانند جمهوری اسلامی ایران داشته باشد به توافق نزدیک خواهیم شد.

اظهار تمایل محمدبن سلمان به گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست آتی

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، پنج دور مذاکرات ایران با عربستان در بغداد برگزار شد و خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است.ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه اجلاس جده ابراز تمایل کردند که گفت‌وگوی رسمی و علنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان در نشست بعدی بین طرفین برقرار شود؛ ما از طریق فواد حسین وزیر خارجه عراق در جریان این درخواست قرار گرفتیم.

مدیرکل آژانس را به پرهیز از اظهارات با انگیزه‌های سیاسی دعوت می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اظهارات مدیرکل بین‌المللی آژانس غیردقیق، غیر فنی و غیر منصفانه است. این شائبه وجود داد که اظهارات ایشان دقیقا اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی عنوان می‌کنند؛ ایشان را دعوت می‌کنیم که اصل بی‌طرفی را رعایت کنند.

ایران با هر راهکار نظامی در مورد هر کشوری مخالف است

سخنگوی وزارت خارجه گفت ایران با هرگونه راهکار نظامی درباره هر کشوری در منطقه مخالف است. معتقد به ضرورت ورود به راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم. هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران اتفاق نیفتاده است. ایران در کنار یک طرف علیه طرف دیگر قرار نخواهد گرفت.

نگاه جمهوری اسلامی مبتنی بر توسعه روابط با همه کشور‌های موثر است

کنعانی افزود، پیش نویس همکاری بلند مدت بین ایران و روسیه را تبادل کردیم و در حال مذاکره هستیم؛ با نهایی شدن این پیش‌نویس، سند جامع همکاری‌های بین ایران و رسیه امضا خواهد شد. در جریان سفر اخیر آقای اردوغان به ایران، تفاهم‌نامه همکاری‌های بلندمدت با ترکیه را نیز امضا کردیم و آماده گسترش همکاری با همه کشور‌های موثر در منطقه هستیم. جمهوری اسلامی ایران مبنای حرکتش روابط سازنده، متوازن و پویا است و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد در چهارچوب منافع و مصالح مشترک با ما همکاری کند حتما با آن همکاری خواهیم کرد.

امنیت عراق را امنیت خودمان تلقی می‌کنیم 

سخنگوی وزارت خارجه گفت، امنیت عراق را امنیت خودمات تلقی می‌کنیم و برای تثبیت امنیت در این کشور از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.ارتباط دوستانه و تنگاتنگی با برادران عراقی و همچنین برادرانمان در اقلیم کردستان داریم؛ تحولات اقلیم کمی پیچیده شده است.از آنچه در این منطقه رخ داده متاسفیم و همدری خود را با برادران عراقی اعلام کردیم و معتقدیم که این مساله باید در پرتو گفتگو‌های مشترک حل شود.

اختلافات دمشق-آنکارا در سایه همکاری دو کشور حل و فصل شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود،اجلاس تهران بسیار موفق و الگوی موفقی بود که همکاری‌های چندجانبه می‌تواند الگوی موثر برای حل و فصل اختلافات منطقه باشد؛ این موضوع در بیانیه پایانی سه کشور در پایان اجلاس تهران کاملا مشهود بود.مشکلات در مرز مشترک سوریه و ترکیه کمی پیچیده است و بخشی از این امر ناشی از سیاست‌های آمریکا و حمایت پیدا و پنهان از برخی گروه‌ها صورت می‌گیرد.هم در نشست تهران و هم در گفتگو‌های دوجانبه با مقامات ترکیه تاکید شد که ضروری است که اختلاف نظر در شمال سوریه در سایه همکاری مشترک دولت سوریه و ترکیه حل و فصل شود.

گفت‌وگوی دوساعته بین رییس جمهور ایران و فرانسه تحول قابل توجهی در حوزه دیپلماتیک بود
کنعانی گفت، کشورهای مختلفی در منطقه و خارج از منطقه تمایل دارند که دیدگاه‌های طرفین مذاکرات رفع تحریم‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند.برداشت ما این است که دولت فرانسه در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که از حوزه‌های مختلف از سوی کشورهای مختلف انجام می‌شود برای نزدیکتر کردن دیدگا‌ها، نقش کمک کننده و مثبتی را ایفا کند. ما از نقش سازنده کشورها در نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها استقبال می‌کنیم.
فضاسازی‌های آمریکا کمکی به صلح و امنیت منطقه نمی‌کند
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر فروش پهپاد از ایران به روسیه گفت: دولت آمریکا با طرح موضوعات انحرافی و ایجاد نوعی دوگانه‌سازی‌های جعلی، به دنبال استفاده سیاسی از فضای ایجاد شده است.این فضاسازی‌ها کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند و از شگرد‌های دائمی آمریکاست. هدف آمریکا دامن‌زدن به بی‌ثباتی و ایجاد تنش و بحران در منطقه و تلاش برای ایجاد بلوک‌بندی در منطقه و ایجاد بازار جدید برای کمپانی‌های اسلحه‌سازی این کشور است.
فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی، تهدید کننده سلامت مردم فلسطین است
سخنگوی وزارت خارجه گفت:جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای صلح و ثبات منطقه هشدار داده‌ است.تهدید فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در حوزه محیط زیست و بهداشت هم برای شهروندان فلسطین و هم برای سایر مردم منطقه وجود دارد؛ گزارش‌های عدیده‌ای در زمینه زباله‌های هسته‌ای این رژیم و چگونگی امحا آن در سرزمین‌های فلسطینی وجود دارد و به طور جدی از سوی کارشناسان و محققان نیز هشدار داده شده است.
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات اخیر پادشاه اردن
ناصر کنعانی گفت: ما از نگاه‌های مثبت استقبال می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی کشور‌ها خواهیم بود. سیاست ایران بر این است که روابط با کشور‌های عربی و اسلامی را توسعه دهد و اردن در زمره آن‌هاست. اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشور‌های منطقه را رد می‌کنیم. برای تأمین امنیت منطقه و اردن نقش مهمی ایفا کردیم. اگر نقش تعیین کننده ایران در مقابله با تروریسم در سوریه و عراق که اردن با هر دو کشور همسایه است نبود، قطعا امنیت منطقه و اردن هم متاثر می‌شد.نقش ایران در بحث تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات‌آفرین بوده و ما به این نقش ادامه خواهیم داد. از نقش سازنده کشور‌ها برای رفع سوءتفاهمات و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو استقبال می‌کنیم.