مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران : میانگین نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در ایران معادل ۲۵ در هزار است.
دکتر مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نخستین اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه ۵ و بیست و پنجمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو گروه ۵ در حوزه سلامت گفت: جای خرسندی است که میزبان این نشست مهم با موضوع طب انتقال خون هستیم . همچنین مراتب سپاس خود را از دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت درخصوص برگزاری این نشست اعلام می دارم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: بدیهی است که هدف غایی این اجلاس، شناخت ظرفیت هریک از کشورهای عضو و بیان مشکلات موجود در آنها و در نهایت بهره مندی از همه ظرفیت ها و نیز امکانات سازمان جهانی بهداشت در جهت رفع این مشکلات است.

دکتر جمالی ادامه داد: مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی و نژادی موجود بین اعضا، زمینه مناسبی را در مسیر تحقق این مهم فراهم می آورد و باید به عنوان عاملی بسیار مهم در برنامه ریزی های آینده دبیرخانه جی ۵ لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان انتقال خون ایران حدود ۵۰ سال پیش به عنوان سازمانی ملی تأسیس شد و از آن زمان تاکنون به صورت فزاینده ای، پیشرفت های قابل توجهی در تمامی ابعاد طب انتقال خون داشته که یکی از مهمترین آنها، تحقق شاخص اهدای خون صد درصد داوطلبانه از سال ۲۰۰۷ است.

دکتر جمالی افزود: طبق گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۱۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار اهدای خون در جهان صورت می گیرد که از این میزان، سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی در حدود ۹٫۹ میلیون بوده و جمهوری اسلامی ایران با اهدای بیش از دو میلیون در سال در حدود ۲۱ درصد از کل خونهای اهدایی در ۲۱ کشور عضو منطقه را تشکیل می دهد. در حالیکه میانگین نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد متوسط به بالا ۱۶ و ۴ دهم درهزار و در کشورهای عضو مدیترانه شرقی ۱۴ و ۴ دهم در هزار است، این نرخ در جمهوری اسلامی ایران در حدود دو برابر بیشتر و معادل ۲۵ در هزار برآورد شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: خوشبختانه در ایران، ۱۰۰ درصد خونهای اهدایی در راستای پیشگیری از انتقال عفونت های منتقله از طریق خون، غربالگری می شود و عفونتهای هپاتیتC ، B و HIVدر میان اهداکنندگان خون کشورمان، در بین کشورهای شرق مدیترانه کمترین میزان شیوع را دارد.
  • منبع خبر : وبدا